Sådan får du fjernvarme
Hvad skal der ske, når du skal have fjernvarme, og hvad skal du som kommende fjernvarmekunde gøre? Det er nogle af de spørgsmål, som du finder svar på i denne gennemgang af kunderejsen
Fra kommunen giver endeligt grønt lys for, at der kan udrulles fjernvarme i et område og frem til, at du kan skrue op for varmen i dit hjem, er der flere opgaver, der skal løses. Nogle af dem involverer dig som kommende fjernvarmekunde.
Derfor kan du i det følgende læse om de 7 overordnede trin i kunderejsen, så du ved hvilken proces, der venter:
- Planlægning og godkendelse
- Ansøgning om fjernvarme
- Aftale til underskrift
- Stikledningsmøde hos dig
- Der graves
- Betaling for stikledning og efterfølgende forbrug
- Der er lagt fjernvarme ind i din bolig
1. Planlægning og godkendelse
Som det første laves alle beregninger, og udbygningen planlægges i detaljer for et eller flere områder i kommunen. Det indebærer blandt andet, at projektet skal godkendes politisk og sendes i EU-udbud, før det praktiske arbejde kan påbegyndes.
Som følge af denne obligatoriske proces kan der gå en del tid fra planlægning til et udbygningsprojekt er godkendt, og gravearbejdet kan sættes i gang.
2. Ansøgning om fjernvarme
Imens planlægningsarbejdet finder sted, kan du ansøge om fjernvarme. Det gør du via vores adressetjekker:
Når du ansøger, skal du samtidig tage stilling til, om du ønsker en abonnementsordning samt en tryghedsordning.
Uanset om du siger "ja tak" eller "nej tak" til en abonnementsordning, er din ansøgning på nuværende tidspunkt ikke bindende. Det sker først, når du modtager en 'Aftale om fjernvarme' til underskrift i e-boks.
Men hvis du vælger en tryghedsordning (kun tilgængelig i projektgodkendte områder), skal du underskrive en ’Aftale om fjernvarme’ med det samme, da dette er et krav for at få ordningen.
Ansøgningerne om fjernvarme er vigtige for os i forhold til planlægningen af udbygningen af fjernvarmenettet, som blandt andet involverer nye energicentraler og nedgravning af store rør. Hele infrastrukturen skal nemlig hænge sammen, før du kan få varme ind i dit hus.
Der kan være krav om en vis tilslutningsprocent, før projektet kan realiseres.
3. Aftale til underskrift
Når vi nærmer os dit område, modtager du en 'Aftale om fjernvarme' via e-boks til digital underskrift med MitID. Det er her, du endeligt binder dig til aftalen om fjernvarme.
Har du valgt abonnement, vil du også modtage aftalen om dette til underskrift samtidig.
Hvis du ved ansøgningen valgte tryghedsordning, har du allerede underskrevet din 'Aftale om fjernvarme'.
4. Stikledningsmøde hos dig
Når 'Aftalen om fjernvarme' er underskrevet, modtager du en invitation til et stikledningsmøde. Det vil sige, at du får besøg af en tekniker, og sammen aftaler I så, hvor stikledningen skal gå fra skel til dit hus.
Har du valgt abonnement, så vi står for at sætte dit fjernvarmeanlæg op. Det aftales i den sammenhæng også, hvor fjernvarmeunitten skal sidde i dit hjem.
Du underskriver din stikledningsaftale på en tablet til selve mødet.
5. Der graves
Der graves efterfølgende ledninger ned på vejen. Stikledninger lægges ind fra skel til din husmur. Herunder opsættes en fjernvarmeunit, hvis du har valgt abonnement.
Når gravearbejdet er færdigt, skal du underskrive en såkaldt færdigmeldingsformular.
Der kan godt gå noget tid, inden der kommer varme frem til radiatorerne i dit hjem, da det forudsætter, at nettet er fuldt udbygget med energicentraler til dit område, og der dermed kan komme varme frem.
6. Betaling for stikledning og efterfølgende forbrug
Du modtager regningen for stikledningen. Og efterfølgende regninger for forbrug samt evt. abonnement.
7. Der er lagt fjernvarme ind i din bolig
Tillykke!
Når ledningsnettet med varmt vand er lagt helt frem til din bolig, kan du tænde for fjernvarmen.
Der kan dog godt gå lidt tid fra du har fået installeret din fjernvarmeunit, til der er varmt vand på nettet.
Det vil med andre ord sige, at du ikke skal afmelde din nuværende varmekilde, før der er mulighed for varme på radiatorerne.